Autorita z uniformy

27.02.2013 20:23

Moje žena má spoustu výborných vlastností. Je hodná, tolerantní, pracovitá, skromná, hezká, skvělá matka a kamarádka. Nicméně má jednu vlastnost, kterou považuju za problém. V podstatě absolutně uznává autority. a koho považuje za autoritu? Inu, jak za Rakouska-Uherska - každého v uniformě. 

Podobných lidí kolem sebe vidím více. Mluvíte s nimi, vysvětlujete jim určitou věc, můžete se rozkrájet argumenty, a nic... Pak přijde doktor, policajt, starosta, inženýr, zkrátka kdokoliv s titulem či uniformou, čekne totéž co vy a ejhle, hned tomu věří. Hned je to jak slovo Boží. 

Funguje to i obráceně. Můžete se umluvit, vymlouvat jim nějakou hloupost a pak přijde opět uniformovaná autorita a šup, nemáte šanci. 

 

Docela zajímavé nemyslíte? Můj táta mě vždycky učil, že autoritou je někdo, kdo věci rozumí, kdo to dělal celý život, má s tím rozsáhlé zkušenosti, mnohokrát osvědčil, že měl pravdu a málokdy se mu stalo, že pravdu neměl, mnohokrát se prokázalo, že uměl víc než jiní, viděl dál než jiní a navíc, pokud možno, nedával svoji převahu nijak najevo a nestavěl ji na odiv. 

Zdá se, že mnohem lépe ale působí uniforma. Bílý plášť, kolem krku fonendoskop a doktorka je prostě Bůh. Vůbec nezáleží na tom, že naše dítě vidí pět minut, vlastně o něm skoro nic neví, sama žádné děti nemá a její přístup stojí za starou bačkoru. Prostě ONA rozhodne a moje žena z toho v noci nespí. 

Abyste chápali, narodilo se nám třetí díte, prostě už na něj není tolik času jako na to první, musíte se točit i okolo ostatních, do toho hospodářství, grunt, kupa starostí, vlastně jste rádi, že vám dítě v půl roce ještě neleze po baráku, je hezky klidné, nestrká si do pusy kdejakou patlaninu a vlastně se chová velice vybraně. 

Ovšem tabulky nesplňuje. Sice kouká inteligentně, pozná otce i matku, umí si různým pláčem či zvuky říci celkem o cokoliv, usmívá se, ale protože jaksi nemá potřebu se obracet a šplhat z postýlky - neplní normu... Doktorka tohle všechno samozřejmě neví, má na starosti takových dětí přes tisíc, ta desetiminutová návštěva jednou za tři měsíce prostě nepostačí k posouzení situace doma v rodině, ale přesto to stačí na rozhodnutí, které mojí ženu bude trápit ještě několik dní. A můžu se umluvit, k ničemu to není. Uniforma vyhrála. Ne doktorka není nijak zvlášť dobrá, všichni to o ni vědí a ochotně odvypráví svoje šílené historky o zkušenostech s touto babiznou, ale prostě bílý plášt to všechno překryje. 

 

Když byla moje žena těhotná, posílali ji doktoři do nemocnice s vysokým tlakem. Neměla vysoký tlak, jen ji doktorská přítomnost vždycky rozrušila, že se jí rozbušilo srdce a tlak šel nahoru jak po maratonu. Koupil jsem domů tlakoměr a měřil jsem ji sám. Doma měla tlak vždycky normální. Myslíte, že to některý doktor vzal v potaz? Ne, prostě pacientce se primárně nevěří a šup s ní do nemocnice a dopovat prášky. K tomu pár historek, jak brzy umře, pokdu nebude poslouchat, potom jeden telefonát vytočeného manžela, krátký ostrý pohovor a najednou už domů mohla a všechno bylo v pohodě. Ale kdybych jí to vysvětloval sám, neměl bych šanci. To doktor ji musel pustit. Sice na můj zásah, ale autoritou bílého pláště.

 

Řekl bych, že podobné sklony bude mít v tomto národě velká většina. Kdybych před deseti lety řek, že Václav Klaus je debil, asi by mi rozbili hubu. udělali by to ti stejní, kteří mu dnes přejí žalobu z velezrady a dnes by mi s chutí rozbili hubu za podobný výrok o Karlu Schwarzenbergovi. Co na tom, že v obou případech se už mockrát ukázalo, jak krátkozrací byli a jak málo z jejich výroků se naplnilo.  

Včera jsem telefonoval na stavební úřad, abych se ujistil, co bude zapotřebí pro jednu investiční akci u nás ve firmě. Paní mi do telefonu naskládala na hrb takové množství požadavků, že bych s tím nebyl hotový do příštích vánoc. Dnes jsem si tam dojel osobně a v obleku. Ejhle, najednou to bude pouze krátká formalitka. Žádné úplatky - jen vhodná uniforma. 

 

Až někdo bude chtít zabrat tuto republiku, ať svoje nohsledy oblíkne do slušivého vojenskéhu mundůru a hlavně nezapomene na brigadýrku. Hned budou moci zastavuvat auta, zabírat věci a posílat lidi, kam budou chtít. Nikdo ani nepípne. Tedy pár Vidláků asi jo. ti, které zajímá taková nepodstatná drobnost, zda má dotyčný pro svoji atoritu nějaké hlubší předpoklady.